De
Grossglockner Hochalpenstrasse
Alweer
een prachtige oktoberdag. Omdat we gisteren een stevige wandeldag
hadden willen we het vandaag wat rustiger aandoen.
Waarom niet eens de Grossglockner Hochalpenstrasse afrijden bij
prachtig weer en buiten het hoogseizoen?
Het is ondertussen al enkele jaartjes terug en in Bergen Magazine
kunnen we ook nog wat foto's gebruiken.
Dus
het aangename aan het nuttige koppelen.
Toen
in 1924 een groep van Oostenrijkse experts voorstelde om een weg
aan te leggen over de Hochtor werden ze uitgelachen vanwege het
idee.
Toentertijd waren er in Oostenrijk, Duitsland en Italië samen
slechts 154.000 mensen met een auto en slechts 92.000 motoren.
Oostenrijk zat nog steeds in een economische crisis na het verliezen
van de Eerste Wereldoorlog.
Zelfs een bescheiden drie meter brede grindweg met overzichtelijke
inhaalpunten leek een onmogelijkheid.
De impuls voor het alsnog aanleggen van de weg, die gemotoriseerd
toerisme naar de Alpen moest trekken,
kwam voort uit de beurscrash van de New Yorkse beurs in 1929.
Deze kwam als een grote klap aan bij het destijds arme Oostenrijk.
Binnen drie jaar daalde de export met 25 procent.
De regering haalde de plannen voor de weg uit de onderste la om
zo 3200 van de 520.000 werklozen aan het werk te kunnen zetten.
Deze 3200 man werkten 1.8 miljoen diensten tijdens de bouw.
Inmiddels was het project ambitieuzer geworden en zou de weg zes
meter breed worden om het "extreem grote" internationale
verkeer
aan te kunnen en de verwachte 120.000 bezoekers te verwerken.
Het plan voor de financiering was ook gebaseerd op deze bezoekersaantallen.
De regering zou het project betalen en het geld terug krijgen
door tol te heffen op het gebruik ervan.
Op 30 augustus 1930 om 9:30 klonken de eerste explosieven in de
Oostenrijkse Alpen.
Vier jaar later was het leger van arbeiders er in geslaagd om
voor de eerste keer de Alpen over te laten steken in een auto.
Er is 870.000 m3 rots verplaatst tijdens de bouw van de weg.
Een jaar later, op 3 augustus 1935 werd de Großglockner
Hochalpenstraße voor publiek opengesteld en een dag later
volledig in gebruik genomen met een feestelijke internationale
auto- en motorrace.
Inclusief het bouwen van de toeganswegen komen de kosten omgerekend
naar vandaag de dag op 53,5 miljoen euro.
De planning hield rekening met 120.000 bezoekers in 1930,
maar in 1938 waren er al 375.000 bezoekers in 98.000 auto's die
de bergweg wilden berijden.
Na de Tweede Wereldoorlog duurde het tot 1952 totdat dit record
werd verbroken; in dit jaar kwamen er 412.000 bezoekers.
Met hoge groeicijfers werd een hoogtepunt gehaald in 1962: 1,3
miljoen bezoekers.
Met de opening van andere Alpenwegen in 1967 en 1975 veranderde
de Großglockner Hochalpenstraße van de enige route
dwars door de Alpen naar een excursieweg, vooral bereden vanwege
de mooie uitzichten.
Stijgende bezoekersaantallen vroegen om modernisatie van de weg.
In 1953 werd de weg verbreed naar 7,5 meter
en werden het aantal parkeerplaatsen uitgebreid van 800 naar 4000.
De capaciteit steeg zo naar 350.000 voertuigen per jaar.
De weg is in totaal 47,8 km lang en stijgt van 805 meter naar
2504 meter om vervolgens weer te dalen naar 1301 meter
en uit te komen in het plaatsje Heiligenblut.
Onze
trip loopt vanuit Fusch tot in Heiligenblut.
We
houden hier en daar halte op kleine parkings en natuurlijk ook
op de Edelweißspitze.
Deze
panoramafoto is genomen vanaf de Edelweißspitze.
Voor een vergroting van het panorama, klik op de afbeelding.
Verder rijden we nog naar de Kaiser Franz Josefs Höhe waar
we buiten de musea en de Swarovskitoren ook nog wandelen via de
Gamsgrubenweg.
Vanaf die weg heb je een schitterend uitzicht op de Grossglocner,
De Johannisberg en de Pasterzengletsjer.
Omdat het heel moeilijk kiezen was uit de vele foto's heb ik een
webgalerij aangemaakt, die je HIER
kan bekijken.
Het
was weer de zoveelste schitterende dag op een rij.
------------------------------------------------------------------------
Wil je meer info over deze streek of andere,
stel dan je vraag op het
ALPENFORUM
------------------------------------------------------------------------
|