Kleine
Scheidegg
Deel 2
(Berner Oberland)
Welkom bij deel 2 van de reportage.
Dit is de 3695m hoge Silberhorn.
Met de verrekijker zoeken we naar alpinisten, maar zonder resultaat.
In
de verte ligt Mürren met daarboven de Schilthorn.
Ondanks
de hoogte, het seizoen en de aanwezigheid van veel ijs, is het
hier toch behoorlijk warm.
Dit maakt de beleving nog aangenamer.
Met op de achtergrond de Eiger, komt het treintje uit de reusachtige
berg gereden.
De tijd loopt hier met zwitserse precisie door, zodat het stilaan
tijd is om rechtsomkeer te maken.
Ondertussen heeft de zon al een betere positie ingenomen om de
drie reuzen te fotograferen.
We lopen van de kakikleurige alm terug naar het treinstation,
wat zo'n half uurtje in beslag neemt.
Recht
boven de twee wandelaars kan je het jungfraujoch observatorium
zien.
Het detail op de onderstaande foto kan het misschien duidelijker
maken.
De Jungfrau is een van de bekendste bergen van Europa en is 4158
meter hoog.
Vanaf de Kleine Scheidegg begint de Jungfraubahn, deze tandradbaan
is de hoogste van Europa,
en gaat via de tussenstations naar het eindpunt:
-
Eigergletscher op 2320 meter hoogte
- Eigerwand op 2865 meter hoogte (station is in de noordwand van
de Eiger uitgehakt)
- Eismeer op 3160 meter hoogte naar het
- Eindpunt: Jungfraujoch op 3475 meter hoogte.
Van de Eigerwand rijdt de trein door een tunnel naar het Eismeer,
dat in de blauwgroene kalkrotsen is uitgehakt.
Dan rijdt de trein door met een stijgingspercentage van 25% naar
het Jongfraujoch.
Van hieruit heeft men uitzicht op de Aletschgletscher.
Men kan nog verder wandelen naar de Sfinx (3573 m).
Er staat daar een meteorologisch observatorium, men kan er schaatsen
in het IJspaleis (20 meter diep in de gletscher gehakt)
en in de zomer kan men er een tochtje met een slee maken die voortgetrokken
wordt door poolhonden.
De bouw was dan ook een indrukwekkende onderneming.
Men is begonnen in juli 1898 bij de Kleine Scheidegg.
In 1900 reed de eerste trein tot aan de Eigergletscher.
Daarna is men begonnen met het boren van de 7,3 kilometer lange
tunnel.
In 1903 kon de eerste trein rijden tot de Eigerwand en in 1905
tot aan het Eismeer.
In 1912 reed men tot aan de Jongfraujoch, na een "karweitje"van
14 jaar.
Tot
zover de uiteenzetting van dit toch wel bijzondere project.
In één van de komende jaren zou ik toch wel graag
eens tot helemaal boven gaan.
Het is nog zo'n twintig minuten wachten op de trein, zodat ik
nog even profiteer om wat te fotograferen.
Zou daar alweer een horde japanners naar beneden komen?
En
ja hoor, hoe kon het ook anders.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat in de regio veel opschriften
in het japans aangegeven staan.
Klik
op bovenstaande foto voor een vergroting.
Op
deze foto zien we de drie reuzen, de Eiger - Münch en Jungfrau,
in al hun glorie.
Het sprookje is uit en de afdaling is begonnen.
Het
is een onvergetelijke dag geworden, die nog lang zal nazinderen.
Ik wil graag ook ons alpenfreaksforumlid Anne bedanken die ons
ertoe aangezet heeft deze uitstap te maken.
GA
HIER TERUG NAAR PAGINA 1
Wij
bezochten deze regio toen we logeerden in Studio
Fluehli in Goldiwil .
Wil je meer info over deze streek of andere,
stel dan je vraag op het
ALPENFORUM
------------------------------------------------------------------------
|