Kleine Scheidegg Deel 2  (Berner Oberland)


 





Welkom bij deel 2 van de reportage.

 

 

 


Dit is de 3695m hoge Silberhorn.

 

 

 



Met de verrekijker zoeken we naar alpinisten, maar zonder resultaat.

 

 

 

 

In de verte ligt Mürren met daarboven de Schilthorn.

 

 

 



Ondanks de hoogte, het seizoen en de aanwezigheid van veel ijs, is het hier toch behoorlijk warm.
Dit maakt de beleving nog aangenamer.

 

 

 

 



Met op de achtergrond de Eiger, komt het treintje uit de reusachtige berg gereden.

 

 

 

 


De tijd loopt hier met zwitserse precisie door, zodat het stilaan tijd is om rechtsomkeer te maken.
Ondertussen heeft de zon al een betere positie ingenomen om de drie reuzen te fotograferen.

 

 

 



We lopen van de kakikleurige alm terug naar het treinstation, wat zo'n half uurtje in beslag neemt.

 

 

 

 


 

 

 

 

Recht boven de twee wandelaars kan je het jungfraujoch observatorium zien.
Het detail op de onderstaande foto kan het misschien duidelijker maken.

 

 

 



De Jungfrau is een van de bekendste bergen van Europa en is 4158 meter hoog.
Vanaf de Kleine Scheidegg begint de Jungfraubahn, deze tandradbaan is de hoogste van Europa,
en gaat via de tussenstations naar het eindpunt:

- Eigergletscher op 2320 meter hoogte
- Eigerwand op 2865 meter hoogte (station is in de noordwand van de Eiger uitgehakt)
- Eismeer op 3160 meter hoogte naar het
- Eindpunt: Jungfraujoch op 3475 meter hoogte.

Van de Eigerwand rijdt de trein door een tunnel naar het Eismeer,
dat in de blauwgroene kalkrotsen is uitgehakt.
Dan rijdt de trein door met een stijgingspercentage van 25% naar het Jongfraujoch.
Van hieruit heeft men uitzicht op de Aletschgletscher.
Men kan nog verder wandelen naar de Sfinx (3573 m).
Er staat daar een meteorologisch observatorium, men kan er schaatsen in het IJspaleis (20 meter diep in de gletscher gehakt)
en in de zomer kan men er een tochtje met een slee maken die voortgetrokken wordt door poolhonden.
De bouw was dan ook een indrukwekkende onderneming.
Men is begonnen in juli 1898 bij de Kleine Scheidegg.
In 1900 reed de eerste trein tot aan de Eigergletscher.
Daarna is men begonnen met het boren van de 7,3 kilometer lange tunnel.
In 1903 kon de eerste trein rijden tot de Eigerwand en in 1905 tot aan het Eismeer.
In 1912 reed men tot aan de Jongfraujoch, na een "karweitje"van 14 jaar.

Tot zover de uiteenzetting van dit toch wel bijzondere project.
In één van de komende jaren zou ik toch wel graag eens tot helemaal boven gaan.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 



Het is nog zo'n twintig minuten wachten op de trein, zodat ik nog even profiteer om wat te fotograferen.

 

 

 

 



Zou daar alweer een horde japanners naar beneden komen?

 

 

 

 

En ja hoor, hoe kon het ook anders.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat in de regio veel opschriften in het japans aangegeven staan.

 

 

 

 

Klik op bovenstaande foto voor een vergroting.

Op deze foto zien we de drie reuzen, de Eiger - Münch en Jungfrau, in al hun glorie.

 

 

 

 



Het sprookje is uit en de afdaling is begonnen.

Het is een onvergetelijke dag geworden, die nog lang zal nazinderen.
Ik wil graag ook ons alpenfreaksforumlid Anne bedanken die ons ertoe aangezet heeft deze uitstap te maken.

GA HIER TERUG NAAR PAGINA 1

 

Wij bezochten deze regio toen we logeerden in Studio Fluehli in Goldiwil .



Wil je meer info over deze streek of andere, stel dan je vraag op het
ALPENFORUM
------------------------------------------------------------------------

 
Wij zouden het ten zeerste op prijs stellen
mocht u een woordje nalaten in ons gastenboek.


GASTENBOEK ARCHIEF